Diabetes mad er for alle

​Diabetes mad adskiller sig stort set ikke fra den mad, som vi alle bør spise. Overordnet set handler det om at spise groft, fiberrigt og masser af grønt. Du skal også kigge på det fedt du indtager, og vælge fedt af godt kvalitet fra fisk og vegetabilske kilder.

Det er en myte at diabetikere ikke må få sukker, men skal selvfølgelig begrænses, da sukker er og bliver "tomme kalorier". Faktisk er det sådan at nogle stivelsesformer giver større blodsukkerstigning end sukker. Det er derfor vigtigt at du sætter dig ind i hvordan kulhydraterne hver især påvirker dit blodsukker, og hvor mange du har brug for.

Der var engang...

hvor livet næsten var sat på nul i forhold til nydelsesmidler, hvis man havde diabetes. Fra min folkeskoletid husker jeg, at det kun var tilladt at uddele frugt i klassen ved fødselsdage, fordi der var en dreng der havde type 1 diabetes. Selvfølgelig er det sundere at spise frugt end kage, og vi har bestemt ikke taget skade, men i dag kan jeg godt se at det var en unødvendig regel. Der er fint plads til et lille stykke kage, og diabetikere behøver ikke større restriktion på sukker end danskere generelt.

Ret derimod fokus på de ting du gør i det daglige som fx. dine brødtyper, det fedt du steger i og den mængde grøntsager som du spiser.

Herudover :

Din vægt og din aktivitet

Overvægt hindrer såvel din egenproduktion som tilført insulin i at virke optimalt. Er du overvægtig vil det derfor være en rigtig god ide, at du taber dig. De fleste vil kunne reducere i deres medicin, og nogle vil helt kunne undgå medicin, hvis de taber nogle kilo.

Bevægelse gør godt. Lidt populært sagt trækker musklerne dit sukker ud af din blodbane, når du bevæger dig. Det er derfor særlig vigtigt at du holder dig i gang når du har diabetes. Det gør det langt nemmere at holde din blodsukkerstigninger nede.

Det er ikke så svært

Myter kan være årsagen til, at du synes, det virker uoverskueligt at spise diabetes rigtigt. Det er ærgerligt for det behøver egentlig ikke være så svært....

Lad mig hjælpe dig til at gøre din kost alsidig og konkret.

God vejledning og en skræddersyet kostplan kan sætte dine tvivlsspørgsmål til vægs, og undgår at skulle leve med unødvendige begrænsninger.

Husk også at når du spiser diabetes rigtigt, så slår du flere fluer med ét smæk. Selvsamme kost virker nemlig også forebyggende overfor en række andre livsstilssygdomme som fx. hjerte-kar-sygdom og visse kræftformer.​

Har du yderligere spørgsmål?

kontakt mig i dag

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt