Hvorfor gå til diætist når jeg er gravid?​

​Graviditet er ikke en sygdom, og der er som udgangspunkt ingen tungtvejende grunde til at gå til diætist, hvis du ellers har en sund graviditet. Alligevel er der mange, der vælger at komme her i klinikken under graviditeten, og det er der flere gode grunde til.

De ønsker nemlig:

1. Konkret viden omkring sund gravid kost til både mor og barn.

2. Sikkerhed for at de får de rigtige næringsstoffer i rette mængde

3. Hjælp og støtte til en kontrolleret vægtøgning

4. Friheden i at kunne spise skøn mad uden tvivl og dårlig samvittighed.

4 . Inspiration til nem madlavning når energien er i bund.

Mange oplever det befriende, at det hele bliver omsat til en konkret kostplan, som gradvis tilpasses den udvikling der sker undervejs.

Hver konsultation starter med en snak om din udvikling, og hvordan du har haft det siden sidst.

Har du fx. fået crawing på bestemte fødevarer? Kan du bevæge dig som du plejer ? Er du mere træt?

Du bliver vejet, og vi vurderer om din vægtøgning forløber som den skal, i forhold til hvor langt du er i din graviditet.

Ud fra det samlede billede vurderer vi, om der er behov for at lave ændringer i den plan vi har lagt for din kost.

HVILKEN KOST SKAL DU SPISE NÅR DU ER GRAVID?

Når du gravid er du samtidig blevet forsørger for et lille foster, som har behov god næring, så det kan vokse og udvikle sig på en sund måde. Al næring til dit kommende barn, går igennem dig, og det er derfor helt afhængigt af hvad du vælger at spise.

Det er derfor særlig vigtigt, at du spiser ekstra sundt når du er gravid.

Som gravid skal du at spise en varieret kost, ligesom andre raske mennesker, og følge de officielle kostråd fra sundhedsstyrelsen.

GRAVID KOST - HVAD ER ANDERLEDES?

​Du spiser måske allerede i forvejen en sund og fornuftig kost, men hvilke hensyn skal du tage, når du er i en situation hvor du skal dele din kost med dit ufødte barn?

Der er nogle fødevarer som du bør begrænse, og nogle som ligefrem er helt på forbudt listen i en gravid kost.

Du kan se her hvad du skal være særlig opmærksom på:

Alkolhol kan skade dit foster, og du skal derfor undgå at drikke alkohol når du er gravid.

Rovfisk og rå fisk. Fisk er sundt og det skal du endelig spise når du er gravid. Der er dog visse undtagelser:

Hold dig langt væk fra større rovfisk. De kan nemlig have et højt indhold af kviksølv som kan skade dit ufødte barn.

Du bør helt undgå fersk tun, haj og gedde.

Begræns dåse tun til max. 1 dåse om ugen, og undgå helt dåse tun lavet med hvid tun eller albacore tun.

Begræns Østersølaks som indeholder dioxin, til max. 125 gram om måneden.

Undgå helt - eller næsten helt : rå fisk som fx. gravad og koldrøget fisk. Du kan dog godt spise sushi når du er i Danmark, men ikke i udlandet.

Lever og levertran skal du gå udenom. De indeholder koncentrerede mængder af A-vitamin, som kan påvirke dit foster.

Du kan godt spise alm. leverpostej, men undgå de fedtfattige udgaver, da A-vitamin indholdet kan være højt i disse produkter.

Råt og rødt kød bør ikke være på menuen i en gravid kost. Undgå kød der ikke er ordentligt varmebehandlet, da det kan føre til toxoplasmose ( haresyge ).

Bløde oste. Undgå bløde oste lavet af upasteuriseret mælk, da de kan indeholde bakterien Listeria.

Dansk producerede oste er ikke noget problem i denne sammenhæng, men importerede bløde oste kan være lavet af upasteuriseret mælk.

Koffein. Begræns dit indtag af koffeinholdige drikke fra fx. kaffe, sort te, cola og energidrikke.

Koffein kan indvirke negativt på dit barns vækst.

Vejl. max. mængder:

·​2-3 kopper kaffe

·​6-8 kopper sort te

·​3,5 l. cola

·​9 dl. energi drik

HVOR MEGET SKAL JEG SPISE NÅR JEG ER GRAVID?

Det er det store spørgsmål for mange - og måske specielt hvis du er gravid første gang, eller du har en dårlig erfaring med dig fra tidligere graviditeter.

Rigtig mange der kommer her i klinikken er nervøse for, at de tager FOR meget på under graviditeten. Måske har de oveni købet en mor eller en veninde hvor det gik helt galt, og ønsker ikke at havne i samme situation.

Det kan da også godt betale sig at gå lidt op i hvor meget det egentlig er godt at spise.

Du vil selvfølgelig tage på i vægt under din graviditet. Det er sundt og helt naturligt. Men det er nu rarest hvis der er en vis kontrol over din vægtstigning.

Det er svært helt præcist at forudsige hvor meget du skal spise ekstra når du er gravid. Det afhænger nemlig især af, om du er i stand til at være fysisk aktiv som du plejer.

En ting kan vi dog slå fast med et syvtommersøm:

Du skal IKKE spise for 2!

​Som udgangs punkt stiger dit kaloriebehov fra ca. 100 kcal ekstra i første trimester og gradvis til ca 530 kcal. ekstra i tredje trimester.

Hold øje med vægten undervejs. Du og dit barn har hverken godt af at du spiser for for meget eller for lidt.

En sund vægtstigning der passer til dit BMI er det bedste. Det kan jeg hjælpe dig med.

De fleste der kommer i klinikken har behov for ca. 3-4 konsultationer i løbet af deres graviditet. Evt. 1-2 ekstra ca. 2 mdr. efter fødslen.

Du finder de officielle kostråd her:

http://altomkost.dk/deofficielleanbefalingertilensundlivsstil/de-officielle-kostraad/

Find flere gode råd om gode vaner og sund kost under din graviditet her :

https://www.sst.dk/da/sundhed-og-livsstil/graviditet-og-foedsel/~/media/05DB7DDF32384CD78A8C6BC4A10BD00A.ashx

Har du yderligere spørgsmål?

kontakt mig i dag

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt