Low Fod Map

LOW FOD MAP DIET - diæten der giver ro i maven

Hvis du lider af irriteret tyktarm, og ofte oplever mavesmerter, oppustethed, stor prutte trang, forstoppelse eller diarre, så er LOW FOD MAP diet sandsynligvis noget for dig.

Tidligere behandlede vi konsekvent med masser af fibre, væske og motion.

For nogen har fibrene imidlertid kun gjort ondt værre. Siden vi nu har fået den australske australske LOW FOD MAP diet, udviklet af Susan Shephard, har livet ændret sig for mange.

Ca. 70 % af patienterne med irriteret tyktarm oplever bedring når de følger diæten - enten helt eller delvist.

FODMAP udtales fonetisk som FÅTMAP - og ikke FOODMAP som mange forveksler det med.​​

EN KUNDE FORTÆLLER , Marinanne 49 år:

​Efter mange undersøgelser på kryds og tværs - senest ved en gastroenterolgisk specialist, pga. oppustethed og mavesmerter, fik jeg at vide at der IKKE var noget galt!

Det var noget jeg måtte lære at leve med.

Beskeden var næsten ikke til at bære, idet hele min hverdag konstant var fyldt med smerte og ubehag. Jeg lignede en gravid, og er da flere gange også blevet spurgt om "Hvornår det skulle være".

Jeg fik tilfældigvis kendskab til LOW FOD MAP diet via nettet, og tænkte at det måske kunne være min redning.

Jeg besluttede at gribe det seriøst an med grundig vejledning af en professionel, og kontaktede derfor diætist Heidi Dreist for hjælp og støtte til processen.

Det er det bedste jeg har gjort for mig selv!

Det viste sig hurtigt at diæten var lige noget for mig - faktisk forsvandt mine symptomer allerede indenfor de første uger, men jeg fortsatte til der var helt ro i maven. Efterfølgende fandt jeg ud af, at det kun var polyoler og fructose jeg ikke kunne tåle, og det lever jeg fint med foruden.

Min mave er nu helt flad, og det er en fantastisk følelse.​

HVAD ER LOW FOD MAP DIET?

LOW FOD MAP diet er en udelukkelses diæt, der handler om at man som udgangspunkt udelukker en bestemt type af kulhydrater i 4-8 uger:

F= Fermenterbare . Betyder at kulhydraterne nedbrydes i tarmen af bakterier.

O=Oligosaccharider. Findes fx. Hvede, rug, byg, hvidløg, løg, porrer, pistacienødder m.v.

D=dissaccharider. Findes fx. i mælk, is, yoghurt, ost m.v.

M=Monosaccharrider. Findes fx. i juice, honning, pærer, æbler m.v.

A=And ( og ) - så på danske burde den hede FODMOP istedet for FODMAP

P= polyoler. Findes fx. i blomkål, blommer, brombær, sukkerfri pastiller og tyggegummi, svampe m.v.

Som du kan se af ovennævnte er det en stor blanding af fødevarer, og ikke kun usund mad det handler om.

Såfremt der kommer helt eller delvist ro i maven i udelukkelses perioden, kan du herefter begyndte at introducere ovennævnte kulhydrater gradvist i din kost.

SÅDAN FÅR DU HJÆLP

​Jeg er efteruddannet indenfor LOW FOD MAP diet. En diæt som på mange måder er revolutionerende. LOW FOD MAP diet er en lidt omstændig diæt, og kræver en vis motivation inden du går i gang.

Den kan synes uoverskuelig, men efter grundig vejledning, oplever de fleste diæten forståelig og konkret, omend der er del hensyn der skal tages i hverdagen.

I klinikken lærer du om hvilke fødevarer der indeholder FODMAPS, og hvordan du kan undgå dem.

Du får endvidere en kostplan opbygget efter ovennævnte principper samt masser af inspiration.

Når du har fulgt LOW FOD MAD diet i 4-8 uger, får du hjælp til hvordan du systematisk kan genindføre FODMAPS i din kost, og på den måde finder vi ud af, om det er alle grupper du skal udelukke i din kost, eller om det kun handler om enkelte af grupperne.

Indenfor 8 uger får du helt klarhed på, om LOW FOD MAP diet er noget for dig, samt om det er en diætform du skal arbejdere videre med fremadrettet.

link : http://www.med.monash.edu/cecs/gastro/fodmap/

Har du yderligere spørgsmål?

kontakt mig i dag

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt